Örebroregionens Turismakademi

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Här har vi samlat utbildningar, seminarier, stöd och olika typer av rådgivning för dig som är företagare eller förening och verksam inom besöksnäringen. Vi vill också erbjuda dig verktyg och kontaktvägar för att kunna utvecklas. 

Örebroregionens Turismakademi är en gemensam kompetens- och utbildningsplattform för alla i Örebro län som jobbar inom besöksnäringsbranscherna. Till besöksnäringen räknar vi dig som arbetar inom följande bransch resa, bo, äta, göra och handla (läs mer här). 

 

Vår plats. Din berättelse. Din rekommendation.

Örebro läns platsberättelse för turism- och besöksnäring

Vi vill få människor att välja vår plats för dem vi är, då måste vi också berätta om vad vi har och vilka vi är. Vardagen blir enklare när vi vet vilka styrkor vi kan ha som ledstjärna i såväl vår kommunikation som platsutveckling. Platsberättelsen kan vara ett verktyg för inspiration som lockar till berättande, samverkan och nyskapande.

Läs mer om arbetet och hur du kan delta.

Digitalt verktyg för att rekommendera varandra

"Kan du tipsa om något jag ska uppleva i närheten?" Har du fått frågan från dina besökare? Nu kan du enkelt rekommendera och tipsa om länets sevärdheter, besöksmål, boenden, evenemang och upplevelser med digitala rekommendationer. Visa dem på din webbplats via iframe, dela en länk i sociala medier eller sätt upp en QR-kod i entrén.

Läs mer om hur du gör!

Tillsammans skapar vi fler besöksanledningar

Tillsammans stärker vi länets attraktionskraft, genom ökad samordning och paketering av besöksmål och besöksattraktioner. Genom samverkan, att arbeta tillsammans och genom att dela erfarenheter tror vi att vi kan skapa en gemensam plattform som besöksnäringsföretag i Örebro län kan ta del av.

Klicka här för att komma till sidan. 

Mål för projektet

  • Skapa fler reseanledningar till länet.
  • Öka företagens förmåga att utveckla nya upplevelser i länet, enskilt och samverkan med andra.
  • Samt ta del av länets stödfrämjarsystem

Projektet ska långsiktigt bidra till en hållbar tillväxt av besöksnäringen med nya och utvecklade reseanledningar samt en starkare samverkan mellan offentliga aktörer, stödfrämjare och näringslivet.

 

Turism och besöksnäring – Mot en hållbar framtid

Turism och besöksnäring – Mot en hållbar framtid

Turism och besöksnäring skapar attraktiva platser, tillväxt och jobb över hela landet. Tillväxtverket och Svensk Turism har tagit fram en film som ger en översikt av vad turism och besöksnäring är och dess bidrag till samhället.

Turism och besöksnäringen genererar en årlig omsättning på flera hundra miljarder kronor och skapar tillväxt runt om i landet och har stor betydelse för samhället och för en hållbar utveckling.

Det finns även andra mjukare fördelar, turism ökar förståelsen mellan människor och omtanken om vår planet. Turismen skapar jobb för människor med olika kompetens och utbildning, inom många branscher och yrken.

Inte minst skapar turism attraktiva platser för boende, besökare, företag och investeringar och möjliggör ett levande Sverige. Turismen har dessutom potential att bidra till alla mål i Agenda 2030. Se filmen här.

Seminarier, kunskapsdagar och webbinarier

Erbjud mer

Produktutveckling

Nytt erbjudande, nya möjligheter. Nå nya marknader, möt nya kunder och erbjud nya produkter.

Är du digital?

Digitalisering

Samhället idag står just nu inför en digital transformation om påverkar hur vi lever, arbetar och kommunicerar.

Steg i rätt riktning

Hållbarhet

Klimatsmarta investeringar för dig och din verksamhet är ett stort och viktigt steg mot hållbar turism.

Ta nya steg

Affärsutveckling och rådgivning

Affärsutveckling är att skapa ett långsiktigt värde för ditt företag och dess kunder.

Bli fler

Kompetensförsörjning

Hitta rätt medarbetare, utveckla dem och behålla dem i företaget.

Mer kunskap

Fakta, analys och statistik

Få koll på omvärlden genom statistik, finansiella utlysningar, spaningar, scenarion och analys.

utb.png

Digital kunskapsbank

Här kan du ta del av tidigare digitala insatser, utbildningar, seminarier, kunskapsdagar men också av olika rapporter och analyser från bland annat Visit Sweden och Tillväxtverket.

Här hittar du allt från utbildningar, föreläsningar och rapporter om hur utländska besökare planerar och bokar sin resa tillundervisning som hjälper dig att vässa din webbplats och ditt erbjudande i sociala medier. 

Vi har också samlat viktiga analyser och trendrapporter som rör besöksnäringen.

Till Digitala kunskapsbanken. 

Stöd för dig inom besöksnäringen

Timbanken

Timbanken

Stöd för dig som driver ett mindre företag och som vill utveckla det. Här kan du få upp till fem timmars gratis rådgivning.

bild på tre yngre personer som skrattar.

Kunskapsbank för svensk besöksnäring

Visit Swedens uppgift är att marknadsföra det hållbara resmålet Sverige och tar fram en mängd data och insikter.

familj som checkar på hotell

Nationella kunskapsbanker

Laddad med nyttig kunskap för dig som är verksam inom turism- och besöksnäring.

Projektmedel

Företagsstöd

Här kan du som ska starta eller har startat företag söka stöd för att utveckla och expandera din verksamhet.

Stöttning i klimatarbetet

Driver du ett besöksnäringsföretag som erbjuder produkter inom natur- och ekoturism?

Sök om stöd för dina innovativa idéer som skapar nya möjligheter för ditt livsmedelsföretag och länets livsmedelsstrategi.

"Jag är väldigt nöjd med utbildningen."

Och glad att jag anmälde mig. Jag har fått en ”skjuts” framåt och många bra verktyg, dessutom ett nytt kontaktnät och lärt mig mycket av övriga deltagare.

"Inspirerande möten och samtal."

Där den egna verksamheten fått chans att utvecklas. Nyttigt att tänja på gränserna för vad verksamheten kan erbjuda och att med hjälp av andras ögon hitta nya sätt att tänka och jobba på.

"En knuff i rätt riktning"

Det blev en knuff i rätt riktning, kom igång med lite saker som jag inte vågat göra tidigare. Jag har fått pusselbitar så jag kan jobba vidare, men det är inte helt omöjligt att jag på egen hand tar kontakt med ”min coach” för att se om det går att fortsätta det arbetet som vi påbörjat

"Insatsen kom perfekt"

Insatsen kom perfekt, som alltid öppnas nya dörrar när andra stängs. Vi har moderniserat våra digitala plattformar. Att satsa på den svenska marknaden var riktigt bra för oss.

"Alltid nyttigt att påminnas om hur man uppfattas i kommunikationen med kunder/gäster"

Genom alla webbinarierna i kursen Digitalt framsteg plockade jag upp nyttigheter för marknadsföringsspråk och strategier, och även en hel del tekniskt givetvis! Än är vi inte halvvägs men på mycket bättre väg än tidigare.

"Bra verktyg för att komma vidare"

Produktlabb var ett bra verktyg för att komma vidare, inte minst att möta andra företagare som ifrågasätter ens idéer.

På vilket steg befinner sig ditt företag?

I Örebro län finns ett stort antal företag som är verksamma inom besöksnäringen, där många av företagen har upp till 9 anställda men det finns också fler företagare med över 200 anställda. En del av företagen befinner sig i uppstarts- och etableringsfasen, andra har kommit en bit på sin företagsresa och nått en position på den regionala marknaden medan andra befinner sig på en internationell marknad. Förutsättningar och kraven skiljer sig åt beroende på vart du befinner dig. 

I verktyget till höger kan du läsa om de olika stegen och som innehåller olika kunskaper om marknaden och kunden. Varje trappsteg består av tre nivåer, så du kan växa inom ett och samma trappsteg. Självklart kan du hoppa mellan de olika stegen och det är heller inte säkert att de följer en cirkelordning.

Testa dig själv och se vilket steg som du befinner dig. Inom varje steg finns det en tydlig hänvisning till de aktörer som kan hjälpa dig vidare i din utveckling. Mycket har du säkert redan koll på, resten hjälper Utvecklingstrappan dig med.

Utvecklingsresan för företag inom besöksnäringen

I de olika stegen kan du kolla av var du befinner dig. Klicka här för att läsa mer.

Är du en aktör på internationell marknad och vill arbeta långsiktigt?

Mer än 60 procent av de tysktalande resenärerna väljer att boka sin utlandsresa via en researrangör eller resebyrå.

Med över 3 800 researrangörer som distribuerar ut sina erbjudanden via, över 15 000 resebyråer, så har samarbeten med researrangörer stor betydelse på de tyskspråkiga marknaderna.

I Tyskland är det enkelt att köpa sin semester, då det finns möjligheter att göra det även på; varuhus, bensinstationer, mediahus/läsarresor och i föreningar.

Vill du börja arbeta, eller utveckla ditt samarbete, med det internationella reseledet? Lär dig mer om samarbeten med researrangörer  på de tyskspråkiga marknaderna här