Örebroregionens Turismakademi

Logotyp för webbplatsen Logotyp för webbplatsen

Produktutveckling

Kundfokuserad produktutveckling innebär ett arbetssätt för produktutveckling och som tar hänsyn till nuvarande och framtida kunders behov, önskemål och förväntningar i framtiden. Genom att stärka företagets produkter kan du tjäna mer pengar och bli än mer attraktiv för dina kunder, vilket också gör att du står dig bättre i konkurrensen med andra företagare.

Kundfokuserad produktutveckling innebär ett arbetssätt för produktutveckling och som tar hänsyn till nuvarande och framtida kunders behov, önskemål och förväntningar i framtiden. Genom att stärka företagets produkter kan du tjäna mer pengar och bli än mer attraktiv för dina kunder, vilket också gör att du står dig bättre i konkurrensen med andra företagare.

2030 är lokala måltidsupplevelser i hela Sverige hållbara och innovativa och en framträdande del av Sveriges varumärke och attraktionskraft som destination samtidigt som de gynnar lokalsamhällena. 

Läs mer här i Pdf:en nedan.

Regionerna Dalarna, Värmland och Örebro är tre län med etablerade företag inom mathantverk och måltid. Alla med måltidsupplevelse som en av sina starkaste reseanledningar gällande turism, både nationellt och internationellt. NI är en viktig del av besöksnäringen och den totala upplevelsen av våra läns turismattraktion.

I samverkan erbjuder vi här lite vårinspiration till dig som arbetar inom måltidsturism.

Trendspotting 2022 av Lennart Wallander från Foods & Friends

Nu när världen öppnar upp igen har vi chansen att bygga upp en matvärld som är bättre än det vi hade tidigare. Hur gör vi det vi brukade, men på sätt som är säkrare, effektivare, nyttigare, öppnare och mer spännande än det vi gjorde för två år sedan? Efter en tid då livet varit satt på undantag så går vi nu tillbaka och blickar framåt.

Se klippet på Youtube här: Matevent del 1.

Tips och idéer av Bianca Brandon-Cox från Visit Sweden 

Tips och idéer av Bianca Brandon-Cox från Visit Sweden
Bianca går igenom en ny paketering på Visit Sweden Steg för steg-guiden - Lyckas inom måltidsturism - Hur man lyckas inom måltidsturism genom att ta 3 steg. Det kommer att handla om vad målgruppen måltidsresenärer önskar sig under sin semester i Sverige, hur vi produktutvecklar och marknadsför mot målgruppen.

Se klippet på Youtube här: Matevent del 2. 

Välkommen till ett tillfälle där vi kommer att diskutera och lära oss utveckla upplevelser som verkligen säljer.

Marcus Eldh kommer bland annat att prata om hur du genom att kombinera upplevelser och boendepaket i samverkan med andra kan sälja mer kompletta produkter som blir mer attraktiva för kunden. Då ökar både värdet, betalningsviljan och vinsten! 

Mer ur Marcus Eldhs föreläsning

• Hur ser kundens hela resa ut och vilka delar av kundens resa kan du bygga in i ditt erbjudande?

• Så här gör du för att samverka med andra företagare så att alla tjänar på det.

• Hur ser avtalen ut och hur prissätter du ett paket?

• Så kan du prissätta en upplevelse och så kan du ta mer betalt och samtidigt få nöjdare gäster!

Andra aspekter som Marcus tar upp handlar om att våga skapa målgruppsanpassade upplevelseprodukter som är unika och sticker ut i mängden.

Titta på föreläsningen här

(klicka på bilden)

paketering och pris.PNG

 

Kort om Marcus och WildSweden
Marcus driver WildSweden på heltid sedan 2003 och har många års erfarenhet av att skapa, paketera, prissätt och sälja upplevelser. Både via egen hemsida, digitala kanaler och tillsammans med internationella researrangörer.

För frågor kontakta

Jenny Ahlgren, Företagskoordinator, Region Örebro län
Skicka e-post till Jenny. 
Telefon: 072-143 09 45


Bakom initiativet står Region Örebro län och Tillväxtverket.

Guide för att arbeta med måltidsturism

Visit Sweden har startat en guide för att ge dig en bred av vad måltidsturism är, hur internationella resenärer ser på Sverige, vilken potential vårt land har som måltidsdestination och vilka styrkepositioner vi har i världen gentemot andra länder. Slutligen kommer vi in på De 3 stegen: MÅLGRUPP, PRODUKT och MARKNADSFÖRING.

Inom svensk besöksnäring har vi väldigt goda förutsättningar att skapa attraktiva upplevelser för internationella resenärer men även för svenska resenärer som visat på liknande drivkrafter och behov under semesterresor i Sverige.

Guiden startar med bilden av vad måltidsturism är, hur internationella resenärer ser på Sverige, vilken potential vårt land har som måltidsdestination och vilka styrkepositioner vi har i världen gentemot andra länder.

Klicka på bilden eller följ länken här (öppnas i nytt fönster). 

steg 1.PNG

Steg för steg-guiden PDF

Lär dig utvecklas inom måltidsturism i 3 steg! En heltäckande pdf på 88 sidor fyllda med inspiration, kunskap och konkreta exempel. Guiden innehåller även fakta om Sverigebilden och potentialen inom området måltidsturism samt massor av konkreta tips och goda exempel från branschaktörer.

Läs pdf:en här. Eller klicka på bilden nedan.

steg för steg - pdf.PNG

 

Erbjuder ditt företag mat och dryck? Eller är det kanske dags att ta nya steg med verksamheten? Här hittar du massor av information och inspiration om vad måltidsturisten vill uppleva under sitt besök i Sverige.

Region Örebro län är med i ett Måltidsprojekt som leds av Visit Sweden och syftar till internationell kommunikation och kunskapsspridning. Här kan du ta del av bland annat kunskap, trender, digital tillgänglighet och hur du kan kommunicera hållbarhet. Det gör du här via kostnadsfria filmer, reportage, kurser, webbinarium och föreläsningar. Projektet löper ut 2021-12-31.

Varför måltidsturism?

För att locka resenärer till vår del av världen vill vi ge dem genuina upplevelser som lever kvar långt efter att de kommit hem. Maten och drycken i Sverige är en väg att beröra människor, och att skapa intäkter.

Materialet om måltidsturism ingår i Visit Swedens "Exportprogram för måltidsturism" som mellan 2017 och 2022 finansieras genom Landsbygdsprogrammet/EU, Visit Sweden och programmets partners.

Läs mer om måltidsturism hos Visit Sweden.

Webbkurs i att kommunicera hållbarhet – kommunicera det goda

Välkommen till en kurs om att kommunicera hållbarhet utifrån ett matperspektiv! Kursen fokuserar på kommunikation mot utländska gäster, men de flesta av er har såklart även en hel del svenska gäster, och lärdomarna gäller oavsett vem som kommer genom dörren.

Klicka här för att komma till kursen. 

Storytelling - lär dig skapa en attraktiv story

Hur funkar hjärnan? Vilka historier minns vi bäst? Hur skapar vi berättelser som attraherar våra målgrupper? Alexandra Bylund från Mama Said Media guidar dig under ca två timmar i hur du på bästa sätt kan skapa berättelsen om din verksamhet. Berättelser som får resenärer minnas och välja din verksamhet istället för konkurrenternas. Webbkursen innehåller även uppgifter och pauser.

Klicka här för att komma till kursen. 

3 sätt att lyckas med din kommunikation

Den digitala världen erbjuder massor med möjligheter för kommunikation och marknadsföring! I detta webbinarium får du tillgång till några enkla handfasta tips på hur du ökar din synlighet i digitala kanaler. Och du lär dig att skapa inspirerande innehåll för sociala medier.

Klicka här för att komma till kursen. 

PLANT BASED BY SWEDEN – bjuder på inspirerande filmer och recept på tema växtbaserat! Vill du skapa måltidsupplevelser utöver det vanliga och samtidigt en bättre och mer hållbar värld och framtid?

Följ med under åtta avsnitt när vi träffar vi matproducenter, kockar och entreprenörer som alla arbetar med fokus på grön mat. Först ut är Restaurang Mull.

Restaurang MULL - Resultatet av en gemensam dröm

Under avsnitt 1 i serien på tema växtbaserat besöker vi Jannelunds Gård utanför Örebro i Mullhyttan. Här har den dynamiska duon Adam Arnesson och Anders Johnsson startat Restaurang MULL - en popup restaurang med 12 exklusiva platser precis vid åkern – där besökaren får ta del av en hållbar helhetsupplevelse!

Läs mer och se filmen här. 

Mull.png

 

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 30 maj 2022