Evenemang i siffror utifrån SCB-data arbetat fram en ny och unik definition
– Kulturevenemangspopulationen (KEP). Den definieras av samtliga
organisationer i Sverige med kombinationen 0 och/eller 6 procents moms
för elva utvalda SNI-koder typiska för organisationer verksamma inom
kulturevenemang.
Den medvetna resenären väljer upplevelser som utvecklar både sig själv som resenär, resmålet och företagen de besöker. 44% av den globala resenären med Sverigeintresse tar redan idag, eller kommer att ta miljöhänsyn framåt. Vad målgruppens definition av ”att ta miljöhänsyn” är spänner från att uppleva lokala initiativ - upplevelser som ägs och drivs av människor som bor på orten - till att bo miljöcertifierat. Därför är det viktigt för att attrahera nya kunder att berätta om sitt hållbarhetsarbete.
Verktygslådan innehåller fakta och insikter, hur du når din målgrupp samt handgripliga tips om hur du praktiskt gör det.
Ta del av Verktygslådan – Kommunicera med den medvetna resenären i Visit Swedens Kunskapsbank.
Digital kunskapsbank
Här kan du ta del av tidigare digitala insatser, utbildningar, seminarier, kunskapsdagar men också av olika rapporter och analyser från bland annat Visit Sweden och Tillväxtverket.
Under hösten 2020 förde Region Örebro län dialog med samverkansstrukturen för Turism och Besöksnäring i Örebro län för att belysa företag inom besöksnäringens behov av stöd för omställning och utveckling. Dialogen visade att det fanns ett behov av stöd för omställning, rådgivning, samverkan, paketering och affärsutveckling.
Ta del av kunskaperna från projektet här
Målsättningar för projektet
Det fanns flera målsättningar med projektet. Dels att öka företag och föreningarnas förmåga att utveckla nya upplevelser i länet, enskilt och i samverkan med varandra. Dels att öka företag och föreningars kännedom om länets tillgängliga stödinsatser och stärka förmågan att söka och delta i dess utbud.
Ambitionen var att projektet långsiktigt skulle bidra till en hållbar tillväxt för besöksnäringen med nya och utvecklade reseanledningar samt en starkare samverkan mellan offentliga aktörer, stödfrämjare och näringslivet. Vi tycker att det är viktigt med ett hållbart näringsliv och då behöver man förtydliga, anpassa och tillgängliggöra de stöd, utbildningar och insatser som erbjuds.
Aktiviteter
Behov att utvecklas inom som identifierats hos besöksnäringen och som vi valde att fokusera på i projektet var:
• Marknadsföring
• Paketering
• Hållbarhetsarbete
• Samverkan och samverkansfrämjande tillfällen som nätverksträffar
• Onlinebokning
• Digitalisering och sökordsoptimering
• Översättning av webb
104 företag har deltagit
Fler företag har visat intresse och anmält sig eller velat anmäla sig till aktiviteter men inte kunnat delta på grund av att de behövt prioritera tiden till sin verksamhet på andra sätt. 50 procent av de deltagande företagen verkar inom naturturism.
Matintresserade nyfikna upptäckare och Matintresserade vardagssmitande livsnjutare
Visit Sweden gör återkommande målgruppsanalyser, potentialanalyser, varumärkesanalyser och andra undersökningar för att vara uppdaterade om det aktuella läget på våra prioriterade marknader. Sedan 2005 har de regelbundet genomfört målgruppsanalyser för att samla kunskap om Den globala resenären – en resenär med stortSverigeintresse.
Att njuta av god mat och dryck är en viktig reseanledning generellt bland resenärer och påverkar intresset för att resa till Sverige. Inom Visit Swedens Exportprogram för måltidsturism* har vi valt att fokusera på en grupp bland De globala resenärerna som tycker att mat är extra viktigt –och till och med något som avgör vart de väljer attresa. Dessa internationella resenärer har vi valt att kalla Matintresserade nyfikna upptäckare.
Med anledning av den pandemi som bröt ut och var rådande under 2020 genomförde Visit Sweden en mindre målgruppsanalys även i Sverige med fokus på resenärer med stort matintresse, denna målgrupp har vi valt att kalla Matintresserade vardagssmitande livsnjutare.
Du som är aktiv inom svensk besöksnäring kan med denna kunskap som utgångspunkt bättre förstå vad de matintresserade resenärerna, både de internationella och de svenska frågar efter och därmed utveckla erbjudanden och marknadsföring som prickar rätt in i målgruppen.
Ta del av analysen här:
Ny målgruppsguide med fokus på både den svenska och internationella måltidsintresserade resenären
Den svenska resenären smiter från vardagen för att njuta och att den internationella resenären kommer hit för att lära sig något nytt?
I Visit Swedens målgruppsguide "Så väcker du intresset hos måltidsresenärerna" får du veta allt du behöver veta för att utveckla erbjudanden och marknadsföring som prickar rätt in i målgruppen.
För båda målgrupperna är det viktigt att njuta av god mat och dryck på en Sverigesemester och uppleva den lokala matkulturen. De största skillnaderna handlar om att den svenska målgruppen har ett större intresse för att besöka familj och vänner liksom njuta av att bli omhändertagen genom SPA-, Wellness- eller Retreat-upplevelser jämfört med den internationella målgruppen. Den internationella målgruppen är också mer intresserad av att uppleva svensk kultur, tradition och livsstil jämfört med den svenska målgruppen.
Målgruppsguide matintresserade resenärer - PDF med aktiva länkar
En dag med kunskap om hållbar turism i praktiken utifrån ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv
Här ser du Digitala hållbarhetsdagen 2020 online.
Vilka möjligheter för hållbar turism finns i vårt län, nationellt och internationellt? Tillsammans med företag, politiker och kommunala tjänstemän ökar vi nu kunskapen om hållbar turism utifrån ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv. Nu ökar vi samsynen, bygger ett starkare nätverk och lyfter goda exempel tillsammans. Låt dig inspireras!
Doug Lansky, Destination Advisor och Tourism Expert
Doug Lansky är författare till 10 böcker, har varit skribent i över 40 resetidningar och har rest i över 120 länder. I sin föreläsning delar han med sig om vikten av hållbar turism för en besöksattraktiv och levande värld.
Arrangör
Region Örebro län och ÖRTA, med medfinansiering från Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Vi hade en härlig dag av kunskap och inspiration kring social hållbarhet, kommunikation av hållbarhetsarbete och hållbara resor. Under dagen kommer du att tillsammans med andra företag och tjänstemän öka kunskapen om hållbar turism utifrån ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv.
Här kan du ta del av några av dagens föreläsningar
Sociala medier – strategi,
kommunikation och marknadsföring
Elin Häggberg - www.teknifik.se
Här kan du ta del av Elins webbinar
Storytelling – att förmedla sitt varumärke med text och bild
Pia Gyllin - www.piagyllin.se
Lyssna till Pias webbinar
Hemsida - syfte, målgruppsanpassning, underhåll och sökmotoroptimering
Lina Vestman - www.vestmandevelopment.se
Ta del av Linas webbinar
Digitala upplevelser för att förstärka platsen och få fler att upptäcka mer
Innehållet är en del i OnSpotStorys kostnadsfria webinarserie. Här får du möta gästföreläsare som delar med sig av sina kompetenser och erfarenheter. Du får inspiration, expertkunskaper, praktiska tips och en inblick i de många möjligheter som den digitala tekniken ger.
Digital teknik gör det enkelt
Människors behov av nya upplevelser tycks vara oändligt. Samtidigt som smarta telefoner har en självklar plats i vår vardag och allt mer påverkar vårt sätt att uppleva platser och ta till oss information. Den digitala tekniken gör det enkelt att tillgängliggöra besöksmål och skapa upplevelser som engagerar.
Men vad ska man tänka på? Hur lyckas man med sitt projekt och vilka möjligheter finns det egentligen? Detta och mycket mer får du svar på i den här webinarserien.
Lotta Braunerhielm, lektor i kulturgeografi och projektledare för forskningsprojektet Platsbaserade digitala upplevelser vid Karlstads Universitet berättar om projektet och metodhandboken som det resulterat i. En praktisk handbok som erbjuder turistdestinationer ett arbetssätt för att arbeta djupgående med digitala upplevelser.
Detta är en del i OnSpotStorys webinarserie.
Titta på inspelningen av Platsbaserade digitala upplevelser och ta del av webinaret här.
Ta ditt besöksmål till nästa nivå med gamification
Ta del av ett exempel på hur digitala upplevelser kan användas för att förstärka platsen och få fler att upptäcka mer?
Innehållet är en del i OnSpotStorys kostnadsfria webinarserie. Här får du möta gästföreläsare som delar med sig av sina kompetenser och erfarenheter. Du får inspiration, expertkunskaper, praktiska tips och en inblick i de många möjligheter som den digitala tekniken ger.
Människors behov av nya upplevelser tycks vara oändligt. Samtidigt som smarta telefoner har en självklar plats i vår vardag och allt mer påverkar vårt sätt att uppleva platser och ta till oss information. Den digitala tekniken gör det enkelt att tillgängliggöra besöksmål och skapa upplevelser som engagerar. Men vad ska man tänka på? Hur lyckas man med sitt projekt och vilka möjligheter finns det egentligen? Detta och mycket mer kommer du få svar på i den här webinarserien.
Jonathan Sterner från spelföretaget Insert Coin berättar om möjligheter och fördelar med gamification, hur spelmoment som uppdrag och belöningar ökar besökarnas engagemang och motivation.
Marie Mattsson från djurparken Nordens Ark berättar om deras app och hur de jobbar med spel för att engagera parkens yngre besökare.
Ta del av OnSpotStorys webinar Ta ert besöksmål till nästa nivå med gamification här.
Kunskapsdag för hållbar utveckling inom besöksnäringen
Den 4 februari genomfördes en kunskapsdag för att främja hållbar utveckling inom besöksnäringen i Östra Mellansverige. Dagen vände sig både till tjänstepersoner och förtroendevalda inom offentlig sektor.
I Östra Mellansverige finns ett samarbete inom besöksnäringsområdet och regionerna samarbetar för att skapa bättre effekt i de satsningar som görs, hitta synergier och vara en starkare röst i besöksnäringsfrågor. Bland annat så sker löpande erfarenhetsutbyten och regionerna samarbetar sedan flera år i ett regionalt forum för turismanalys.
Kunskapsdagen samlade ett spännande program, vi fick höra från Malin Thunborg kring den samverkansmodell som vi gemensamt arbetat fram inom Östra Mellansverige. Vi lyssnade till två aktörer – Davide Lindqvist från Krogen som inte finns & Björn Wallgren från Kulturaktiebolaget – som verkligen visat vägen genom att ställa om sin verksamhet under pandemin.
Det finns många resenärer som anser att Sverige är ett okänt resmål. När ett resmål är nytt väljer ofta resenärer att köpa en paketerad resa, via researrangörer och resebyråer, i sitt eget land då det känns tryggt och säkert.
Att känna just trygghet och säkerhet vid bokning har blivit än viktigare under, och troligen efter, pandemin. Här hjälper vi dig att förstå hur målgruppen planerar och bokar och hur researrangörsledet fungerar på olika marknader.
Hur kan Sverige öka sitt erbjudande till den internationella marknaden och utländska researrangörer? I denna del av Kunskapsbanken kan du lyssna och lära från föreläsningar som varit del av en seminarieserie för natur- och kulturturismföretag under hösten 2020.
Under hösten 2020 genomfördes ”Pilotprojekt – internationell paketering för svenska researrangörer/aktörer” med Visit Sweden som projektledare i samarbete med Tillväxtverket. Elva utvalda svenska arrangörer från hela Sverige deltog i en digital seminarieserie i syfte att stärka sin exportförmåga och få ökad kunskap om att paketera och sälja andras produkter till en internationell marknad. Fokus under seminarieserien var att möta researrangörers krav och efterfrågan, men också de affärsmässiga möjligheter en tydligare inriktning mot ökad hållbarhet kan ge.
I denna del av Kunskapsbanken kan du inspireras och lära från föreläsningarna där vi bjudit in specialister inom olika ämnesområden att berätta om sin kunskap.
Här kan du läsa mer om bilden av Sverige som land, ta del av Visit Swedens kommunikationsplattformar, globala trender, trender inom våra program, och Visit Swedens trendrapport.
Besök Visit sweden sida om Trender och kommunikation här.
Tillväxtverkets publikationer från 2015 och framåt
Tillväxtverket arbetar för hållbar tillväxt och konkurrenskraftiga företag i alla delar av Sverige.
Det gör vi genom att stärka företag och regioner. Vi erbjuder kunskap, nätverk och finansiering. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag och regioner att möta framtidens utmaningar.
Tillväxtverket är en nationell myndighet med regional närvaro på nio orter. Ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar är visionen.
Här kan du ta del av rapporter inom turism från Tillväxtverket.
Den digitala resenären
Visit Sweden har skapat en e-guide som tar dig med på resenärens digitala steg fram till en resa - från att drömma till att uppleva och minnas resan. Mer än varannan resenär i Europa väljer idag att boka sin resa online.
Läs mer i Visit Sweden E-guide om de digitala stegen i "travel life cycle"
Från sökare till besökare, sökmotoroptimering för besöksnäringen
Varför är din digitala närvaro så viktig?
- 2020 har 98% av de svenska hushållen tillgång till internet.
- 9,5 miljoner svenskar använder internet dagligen.
- Mer än 80% av alla köpbeslut startar med en Google-sökning.
Ett butik eller besöksmål fyller inget större syfte om inte kunderna vet var den ligger. Det gäller i den fysiska världen, såväl som på nätet. Kunderna måste hitta till din webbplats.
Föreläsning med reklambyrån Think Happy Thoughts:
Sverige och alla nordiska länder är starkt digitaliserade, med pandemin har digitaliseringen stärkts ytterligare. Aktiviteter som chattgrupper online och digitala fikastunder har gjort att många fler nu fått en större vana vid att använda olika digitala tjänster. Ett ökat krav på förbokning har även uppmuntrat fler till att söka upp upplevelser digitalt inför sin semester.
Den här rapporten visar att svenskar i åldersgrupperna 16-65+ nu är online. Digitaliseringen påverkar oss och svensken använder idag internet i många olika delar av sin vardag för att söka information, konsumera media samt köpa produkter och tjänster.
Via digitala sociala nätverk håller svensken kontakt med släkt och vänner och via streamingtjänster laddas musik och film ner. Digitala karttjänster används för att hitta information om olika platsers utbud, öppettider och recensioner.
I den här rapporten från Visit Sweden finns en massa bra kunskpa om detta.
Ta del av rapporten här:
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 2 april 2025