Tyskar föredrar att boka via researrangörer

Researrangörer har mycket hög status i Tyskland, och även på andra marknader. Bland annat så förutsätter resenären att de får det lägsta priset när de bokar via en researrangör, till skillnad från Sverige där åsikten ofta är den motsatta.

När det finns en uppsjö av arrangörer som arbetar med så många olika sorters produkter och målgrupper så finns garanterat den arrangören som passar just dig och din verksamhet.

Vissa arrangörer arbetar med volymer och kommer vilja anlända med minst 40 gäster medan vissa paketerar rundresor där den enskilda turisten kommer med egen transport och besöker utflyktsmål på egen hand, i egen takt med mycket utrymme att själva skräddarsy sin resa. Man kan nog säga att det finns lika många arrangörsupplägg som det finns semesterönskemål.

Sex anledningar att jobba med tyska researrangörer:

1. Når ut till bl.a. Tyskland, vilket är världens största land för utgående resor till andra länder. Mätt i antal övernattningar.
  2. Bli en del av researrangörernas marknadsföring, både online och offline, deras synlighet i medier och sociala mediekanaler med mera.
  3. Få bättre planering för din beläggning. Tyskarna bokar tidigt, långt innan svenskarna.
  4. Förlänga säsongen då turister från de tyskspråkiga marknaderna gärna börjar resa från april till senhösten i oktober.
  5. Öka din exportmognad, via samarbeten för ni en dialog om möjligheter att utveckla ditt erbjudande.
  6. God framförhållning, långsiktigt arbete och stabilitet i beläggningsgraden.

Den klassiska bilden av att researrangörer jobbar med bussgrupper och att arrangörssamarbeten innefattar allotment på minst 40 rum till relativt låga priser stämmer inte längre, den möjligheten finns fortfarande men det finns så mycket mer. Idag finns det researrangörer som jobbar med långa rundturer och researrangörer som jobbar med korta weekends.

Det finns såklart researrangörer som letar efter “massprodukter” med relativt låga priser för ”del i dubbel” och kräver 40 rums allotment men det finns också researrangörer som letar efter speciella designhotell med lyxkänsla. Det finns arrangörer som söker stadens puls och de som letar efter lantliga bed n breakfast-anläggningar.

Hur är det att arbeta med leverantörer?

Lär dig mer om hur ett incoming-bolag arbetar. Vilka kvalitetskrav ställer utländska kunder? Hur ska man jobba med prissättning, vad betyder allotment? Hur ser årshjulet ut, och hur långt i förväg behöver man skriva avtal? Kolla in filmen här.

Samarbeten med researrangörer har stor betydelse

Med över 3 800 researrangörer som distribuerar ut sina erbjudanden via, över 15 000 resebyråer, så har samarbeten med researrangörer stor betydelse på de tyskspråkiga marknaderna. Distributionen sker förstås online via egna och andras hemsidor men kataloger har fortfarande stor betydelse. Klicka på bilden för att ta del av seminariet.

researrangör.jpg

Senast uppdaterad: den 29 november 2021