Fördelar för dig som företagare att samarbeta med internationella researrangörer

Här finns bra och smarta tips för dig som vill lära dig mer om fördelarna med att inleda samarbeten med internationella researrangörer.

I Tyskland finns det drygt 3 800 researrangörer och 15 000 resebyråer och siffrar ökar för varje år

Researrangörer har mycket hög status i Tyskland, och även på andra marknader. Bland annat så förutsätter resenären att de får det lägsta priset när de bokar via en researrangör, till skillnad från Sverige där åsikten ofta är den motsatta.

Tyskarna ställer höga krav på trygghet och säkerhet vid transaktioner, betalar helst med kontanter. Genom att de har bokat via en resebyrå eller researrangör gäller den internationella resegarantin och de kan de känna sig lugna och trygga om något oförutsägbart skulle hända.

Rundresor är ett bra sätt att uppleva ett nytt land och flest tyskar väljer just rundresor när de besöker Sverige. Men en rundresa kan vara komplicerad att ordna själv och då vänder man sig gärna till en researrangör. Researrangören hjälper både till med kunskap om landet, planerar och bokar resan samt löser eventuella språkbarriärer.

Researrangörerna har gjort en stor investering för att arbeta upp en stor kundbas till vilka de har en tät kontakt via resesajter, bokningsfunktioner och kundbrev. Kunder som de har en bra relation till, en hög kännedom om vilka produkter som attraherar olika kundsegment och som innebär att de enkelt kan optimera försäljningen av dina produkter i noga utvalda kanaler.

De mest populära resewebbsidorna i Tyskland

Bahn.de

Ansvarar för persontrafiken inom Tyskland.

Booking.com

Booking.com är en del av Booking Holdings Inc., världsledande inom resor och liknande tjänster online.

Tripadvisor.de

Här jämför resenärer priser på hotell, flyg och kryssningar samt bokar rundturer, sevärdheter bord på restauranger. Finns på 49 marknader och 28 språk.

Holidaycheck.de

Den tyska marknadens motsvarighet till Tripadvisor, och är den viktigaste kanalen att hålla koll på för att nå tyska turister. Närmare 25 miljoner tysktalande turister besöker webbsidan varje månad.

Airbnb.de

Onlinemarknadsplats för uthyrning och bokning av privat boende. Har sedan starten 2008 blivit en av världens största hemsidor för att hitta boende runtom i världen.

För att hjälpa tysktalande turister att hitta smultronställen i vårt län, bör du finnas på en eller flera av ovanstående webbsidor.

Seminarie - Så här bokar och planerar den tyska resenären

Tyskland är resmålet Sveriges näst största exportmarknad efter Norge. För målgruppen, Den globala resenären i Tyskland, är rundresor populära och 71 procent gillar att kombinera en stadsresa med upplevelser utanför staden. Att boka hos sin resebyrå eller researrangör känns tryggt och säkert, vilket är viktigt för tyskar.

Klicka på bilden för att ta del av seminariet.

planerar och bokar.JPG

Del två - Researrangörsledet på tyskspråkiga marknader

Med över 3 800 researrangörer som distribuerar ut sina erbjudanden via, över 15 000 resebyråer, så har samarbeten med researrangörer stor betydelse på de tyskspråkiga marknaderna. Distributionen sker förstås online via egna och andras hemsidor men kataloger har fortfarande stor betydelse.

Klicka på bilden för att ta del av seminariet.

del två.PNG

Senast uppdaterad: den 31 januari 2022