Örebroregionens Turismakademi

Region Örebro län Region Örebro län

Detta efterfrågas av researrangörerna just nu

Just nu finns det behov som researrangörer söker efter. Bland önskningarna finns bland annat Större hotell i storstaden som kan erbjuda ett eller två rums allotment året om och mindre boutique-hotell (icke kedjehotell) för par eller familjer som reser med egen bil.

Det finns även behov av fler kulturella upplevelser rustat för att ta emot stora grupper (rätt antal toaletter, bussparkering, tysktalande guide osv). Gruppresor för singelresenärer ökar. (Här kan man tänka på att erbjuda lågt enkelrumstillägg för att attrahera dessa grupper).

Andra arrangemang som efterfrågas

• Veckopaket med dagsförslag som innehåller soft adventure upplevelser (inga extrema upplevelser eller tex. alltför utmanande leder). Veckopaketet får gärna kombineras med kulturella inslag och ev. ett besök i Stockholm. Fördelen är att gästen bor på samma boende under en hel vecka.
  • Upplevelser av svensk och gärna lokalproducerad mat samt lokala traditioner är alltid efterfrågat. Allt större efterfrågan på gourmé-mat samt sk foodieprograms där man upplevelser olika typer av lokal producerad mat.
  • Cykel och vandring efterfrågas allt mer. Man ser gärna att det finns cyklar att hyra (gärna E-bikes) och att lederna börjar runt hörnet. Även intresse att cykla från boende till boende och då inkluderat bagagetransport.
  • Guider som kan vara delaktiga i cykel och vandringsupplevelser och där guiden pratar tyska.

Marknadsföring och försäljning

Vem är din målgrupp och vad krävs för att lyckas med införsäljning och marknadsföring. Ju närmare du kommer att arbeta internationellt med incoming mot researrangörer och agenter, desto viktigare är det med service och mindre av ”do-it-yourself”. Kolla in filmen här.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 29 november 2021