Tips som underlättar när du ska förhandla med researrangörer

Det finns en hel del saker att tänka på i en förhandling med en researrangör. Här listar vi några enkla och bra saker för dig att tänka på.

Var tydlig med vad din USP (uniqe selling point) är, alltså vad som är utmärkande för din verksamhet.

• Svara alltid på mail och förfrågningar inom 24 h. Hinner ni inte återkoppla med den information som efterfrågas samma dag kan ni alltid svara ”Tack för ditt mail vi återkommer under nästa vecka” eller ett nej tack, är ju också ett svar.
  • Tyskar föredrar ofta ordning och reda, tex genom skriftliga bekräftelser och information om vad som ingår och inte.
  • Tyskar har ett rättframt och ärligt sätt att göra affärer på och bör bemötas på samma sätt.
  • Ha förståelse för arrangörens krav och behov, och var beredd på att skapa en personlig relation till återförsäljaren under lång tid.

Håll koll på informationen

Se till att din personal är informerad om särskilda avtal och prissättningar som gäller för respektive researrangör. Bristfällig kommunikation och okunskap kan ofta orsaka onödiga missförstånd.

Viktigt att arbeta långsiktigt

Vid gruppresor är researrangören ute i mycket god tid och kräver att du lämnar priser upp till 1-2 år i förväg. Om ni väljer att endast samarbeta med en arrangör per marknad, förtydliga då gärna det i er kommunikation och på er webbsida. Det kan ofta vara extra positivt.

• Tänk på att det är ett långsiktigt samarbete. Ge det lite tid och tillåt arrangören att justera marknadsföringen. Oftast ökar antalet bokningar med tiden.
  • Ha tålamod! Det dröjer oftast ett par år innan ni ser resultat på nedlagt arbete och innan er produkt/upplevelser blir till verklighet för de internationella gästerna.

Senast uppdaterad: den 25 november 2021