Visit Sweden har ett nytt uppdrag som handlar om att få fler svenskar att välja Sverige på sin semester. Under slutet av 2020 genomfördes en förstudie för att starta arbetet med Svemester-uppdraget insiktsbaserat och lägga en strategisk grund. Den svenska målgruppen är tänkt som den första av flera inom denna satsning.
I rapporten belyser Visit Sweden bland annat hur resandet såg ut innan och under pandemin samt fyra scenarier hur det kan se ut framöver och visar på hur den inhemska målgruppen tänker kring sitt resande i landet, deras drivkrafter samt beteende för inspiration, planering och bokning.
Den svenska målgruppen (25 sid)
Svenskarnas resande förändrades redan innan pandemin. Men hur kommer resandet se ut 2021? Hur ser efterfrågan ut? Vad är deras drivkrafter? Och hur ser deras beteende för inspiration, planering och bokning ut? Läs mer om svenskarna som målgrupp i denna rapport. Besök sidan här.

Foto: Anna Hålllams/imagebank.sweden.se
Svemester - senaste prognosen
Visit Sweden startar en digital liveserie för kunskap, information, inspiration och dialog kring satsningen på inhemska målgrupper under 2021 – Svemester. Regelbundet under året planerar vi att presentera nya insikter, berätta om insatser, omvärldsspaningar och under panelsamtal diskutera för satsningen relaterade frågor.

Presentation till Den svenska målgruppen
En Sverigesemester är attraktiv - men utlandssemester en stark konkurrent.
- 8 av 10 kan tänka sig att spendera även nästa sommar i Sverige.
- Hälften vill resa mer inom Sverige generellt nästa år.
Ta del av hela presentationen här.