Örebroregionens Turismakademi

Logotyp för webbplatsen Logotyp för webbplatsen

Så här kan du tänka kring prissättning

Researrangörers affärsmodell bygger på att sätta ihop paket och rundresor som de sedan marknadsför och säljer. Som företag behöver du därför lämna ett lägre pris än dina ordinarie priser. Detta för att täcka researrangörens arbete med att marknadsföra dina produkter och bidra till fler gäster till ditt företag.

I Tyskland har researrangörer mycket hög trovärdighet. Det förtroendet bygger bland annat på att kunden kan känna sig trygg med att priset på researrangörens paketering inte är högre än vad kunden ensam skulle få betala.

Du tjänar på att samarbeta med researrangörer då det ofta innebär större volymer av sålda rum/produkter samt högre omsättning, till exempel genom merförsäljning till gästen på plats.

Denna information kring priser efterfrågas ofta

• Pris per person (standardfråga från researrangörerna): Nettopris inkl svensk moms per person baserad på en natt i delat dubbelrum inklusive frukost. Räknar med att priset bör vara minst 25-30% under konsumentpriset (provisionen används till marknadsföring och ersättning till återförsäljare). Vid förfrågning från större bussresearrangörer bör 2 personer (reseledare och busschaufför) vara kostnadsfria.

• Pris tillägg: Pris för enkelrumsboende, barn, extrasängar, halvpension (minst 2 rätters eller kvällsbuffé) specificeras, etc.

• Pris övrigt: Pris för cykelhyra, guide, spa eller andra aktiviteter. Att tänka på är att researrangören helst köper aktivitetspaket via boendeanläggningen, dock med priser för logi och aktiviteter separat och att det juridiska ansvaret bärs av den som tecknar avtalet.

• Arrangörerna eftersträvar långsiktighet, tänk flerårigt samarbete.

• Arrangörerna uppskattar en och samma kontaktperson.

Om betalning

Gästen betalar med vouchers och hotellet skickar en samlad faktura till researrangören i slutet av månaden eller sommaren. Aldrig förskottsbetalningar, arrangören föredrar en samlad faktura som även inkluderar extrakostnader, sena avbokningar mm. Till vissa koncerner (ex TUI) behövs inga fakturor. De gör egen betalningsspecifikation och skickar betalningen till hotellet.

Filmer om reseproduktion och prissättning

eseproduktionen omfattar framtagning av ett program, vad programmet innehåller samt beräkning av pris. Det här är ett arbete som ofta behövs revideras flera gånger innan det blir klart. Beroende på vilken marknad och vilken researrangör, eller agent, du arbetar med så sker reseproduktionen 1,5 år till 3-4 månader innan kunderna kommer. Klicka på bilden för att ta del av filmen.

prissättning.JPG

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 8 september 2021